Matkapojat logo Oma loma | Rekisteröidy Lahjakortit Kokousmatkat Ryhmämatkat
Hei. Täytä alla olevat tiedot ja kirjaudu sisään.
Tervetuloa asiakkaaksemme. Täytä alla olevat tiedot ja rekisteröidy.

Ajankohtaista

Ajankohtaista

Tiedote!  Katkos puhelinpalvelussamme ma 31.5.2021

Katkos puhelinpalvelussamme ajalla ma 31.5. klo 10:00 - ti 1.6. klo 09:00.Päivitämme uutta puhelinjärjestelmää. Pahoittelemme teknisen päivityksen aiheuttamaa katkosta.
Puhelinpalvelut 010 2323 200 ovat jälleen tavoitettavissa tiistaina klo 09:00.Kiireellisissä asioissa voit lähettää sähköpostia osoitteeseen myyntipalvelu@matkapojat.fi

Verkkopalvelumme palvelee 24h.Pahoittelemme teknisen päivityksen aiheuttamaa katkosta.



Ajankohtaista tietoa Matkapojat Oy:n matkoista koronaviruspandemian aikana


Päivitetty 3.5.2021 klo 9:59



Lahjakortit

Pidennetty voimassaolo vuonna 2020 erääntyneille lahjakorteille

Pitkittyneen koronatilanteen vuoksi Matkapojat on päättänyt pidentää lahjakorttien voimassaoloaikaa seuraavasti: kaikkien vuoden 2020 aikana erääntyvien lahjakorttien voimassaoloaika pidennetään vuoden 2021 loppuun asti. Hoidamme voimassaoloajan pidennyksen automaattisesti, jolloin asiakkaana sinun ei tarvitse huolehtia eikä erikseen olla yhteydessä lahjakortin erääntymisestä. Voimassaoloajan pidennys otetaan käyttöön 14.9.2020 alkaen.

Toimintaohje vuonna 2020 erääntyneiden lahjakorttien haltijoille

Huomaathan, että pidennettyä lahjakorttia ei voi lunastaa verkkopalvelun kautta. Pyydämme ystävällisesti ottamaan yhteyttä myyntipalveluumme 010 2323 200 kun haluat muuntaa lahjakortin matkavaraukseksi.



Tietoa matkustusrajoitusten vaikutuksista

Hyvä asiakkaamme!

Meneillään olevan pandemian aiheuttamat liikkumisrajoitukset ovat edelleen varsin laajat koko maailmassa.  Useiden maiden viranomaisten maahantulorajoitusmääräyksiä on voimassa edelleen.

Näet Matkapojat Oy:n tällä hetkellä terveysturvallisuustilanteen salliessa toteutettavat matkat kunkin matkan esittelysivulta verkkopalvelustamme.


Asiakkaittemme terveys ja turvallisuus on Matkapojat Oy:lle ensiarvoisen tärkeää. Seuraamme tilanteen kehittymistä aktiivisesti UM:n sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n kanssa ja toimimme annettujen ohjeistusten mukaisesti.

Matkapojat Oy huolehtii jokaisesta asiakkaastaan siten, että kontaktoimme henkilökohtaisesti kaikki ne asiakkaamme, jotka ovat tehneet matkavarauksen peruutettaville lähdöille.

Mikäli varaamasi matka peruuntuu, olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Huom! Jos matkavarauksesi on osa ryhmävarausta, olemme siinä tapauksessa yhteydessä ryhmän yhteyshenkilöön/ryhmänkerääjään, joka tiedottaa sinua ja muita ryhmän jäseniä varaukseen liittyvistä muutoksista. Myös näissä yhteydenotoissa toimimme aikajärjestyksessä. Pyydämme myös, että ryhmien yksittäiset jäsenet eivät ottaisi yhteyttä Matkapojat Oy:n puhelimitse tai sähköpostilla.   

 

 

Jos matkavarauksesi peruuntuu matkustusrajoitusten vuoksi

Mikäli alun perin varaamasi matka peruuntuu Covid-19 tautiepidemian aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi, niin voit aina valita varauksen arvoisen lahjakortin ja lähteä matkaan myöhemmin. Matkapojat Oy suosittelee asiakkailleen näissä tapauksissa ”Poikkeusajan lahjakorttia (Matkakuponkia)”, jonka voimassaoloaika on poikkeuksellisesti 24 kk. Poikkeusajan lahjakortti (Matkakuponki) on mahdollista vaihtaa rahaksi kahden kuukauden kuluessa sen voimassaoloajan päätyttyä, mikäli et ole hyödyntänyt sitä kahden vuoden aikana Matkapojat Oy:n tuottamaan matkaan. Lahjakortin saat nopeasti itsellesi ja on hyvä huomioida, että poikkeusajan lahjakortti (Matkakuponki) on asiakkaillemme turvallinen vaihtoehto myös siksi, sillä valtio on nykyisessä poikkeustilanteessa sitoutunut korvaamaan kyseisen summan. Lue tarkemmin tästä >>


Matkan peruuntuessa voit vaihtoehtoisesti valita matkustusajankohdan siirron myöhempään lähtöpäivään, jos kyseiselle matkalle on tarjolla lisälähtöjä tai vaihtaa peruuntuneen matkan arvosta toiseen matkaan.


Valitessasi poikkeusajan lahjakortin (Matkakupongin) tai matkan ajankohdan siirron sijasta matkan hinnan takaisinmaksun, pyydämme malttia, jotta ehdimme selvittämään tilanteen eri palveluntuottajien kanssa ja saamaan jo eteenpäin maksamanne matkaasi koskevat maksusuoritukset takaisin heiltä. Pyydämme myös huomioimaan, että maksusuoritusten palauttamisessa on edelleen ruuhkaa ja maksupalautusten suorittamiseen menee tässä äärimmäisen poikkeuksellisessa tilanteessa huomattavasti normaalia pidempi aika.



Mikäli peruutat matkan itse ilman, että matkan ajankohtana on voimassa viranomaisten asettamia matkustusrajoituksia.

Jos matkan peruuntuminen tapahtuu asiakkaan toimesta sille ajalle, joka ei kuulu matkustusrajoitteiden tai ulkoministeriön matkustusta välttämään ohjaavien suositusten piiriin, noudatamme kulloinkin kyseessä olevan matkan voimassa olevia peruutusehtoja. Varatun matkan peruutusehdot löytyvät matkan varausvahvistuksesta. Tässäkin tapauksessa pyydämme asiakkaitamme huomioimaan asiakaspalautusten käsittelyruuhkan, jonka vuoksi maksujen palautuksiin menee huomattavasti normaalia pidempi aika.



Alla olevista linkeistä löydät viimeisimmät tiedot koronaviruksesta, matkustussuosituksista sekä maahantulorajoituksista.


Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Ulkoministeriö

Rajavartiolaitos



Matkamyymälät

Korona-pandemiasta johtuen palvelemme maanantaista 16.3.2020 lähtien vain puhelimitse ma-pe 8-16 numerossa 010 2323 200 sekä verkkosivuston avulla.  Mikäli sinulla on matkaasi koskevaa akuuttia asiaa em. palveluaikojen ulkopuolella, olethan yhteydessä Matkapojat Oyn päivystysnumeroon, jonka löydät matkavarauksesi liitteestä. Kiitämme ymmärryksestä.




Luottavaisin mielin matkaan

Turvallisuus on Matkapojille ykkösasia ja yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa pyrimme tekemään matkustamisen puitteet mahdollisimman turvallisiksi. Niin laivoilla, hotelleissa kuin kotimaan liityntäkuljetuksissakin on tehty lukuisia toimenpiteitä entistä turvallisemman ja väljemmän matkustamisen mahdollistamiseksi. Näistä toimepiteistä olemme tiedottaneet mm. matkantuotteiden infosivuilla. 

Pyydämme ystävällisesti jokaista matkustajaa myös muistamaan oman vastuun arjen tärkeiden turvaohjeden noudattamisessa. Näitä ovat mm. jatkuva hyvä käsihygienia, turvavälit muihin ihmisiin, kulloinkin voimassaolevien maskisuositusten noudattaminen ja vain terveenä kotoa poistuminen. Jokaisen tahon toimiessa vastuullisesti, luomme turvallisuutta matkustamiseen, olipa määränpää sitten lähellä tai kaukana. Tervetuloa Matkapoikien matkaan!




Tiedotteita 


Tallink Siljan tiedote 3.8.2020 liittyen lipunmyyntiin Baltic Princess laivalle

Tallink Silja myy 7.8.2020 alkaen toistaiseksi lippuja Baltic Princessin risteilyille vain Suomesta. Risteilylle Baltic Princessillä ei siis toistaiseksi ole mahdollista lähteä Tukholmasta. Päätös väliaikaisiin muutoksiin lipunmyynnissä Turku–Tukholma-reitillä perustuu koronaviruksen aiheuttamiin edelleen jatkuviin matkustusrajoituksiin Suomen ja Ruotsin välillä. Lue koko tiedote täältä >>

Muutokset Baltic Princessin 23h-risteilyn ja Saaristoristeilyn lipunmyynnissä ovat voimassa ainakin siihen asti, kunnes matkustusrajoitukset Suomen ja Ruotsin välillä helpottuvat.


Lisäksi yhtiö on päättänyt jatkaa lippujen myymistä enintään 75 %:lle laivojen kokonaiskapasiteetista, jotta turvavälit laivalla on helpompi säilyttää. Kaikilla Tallinkin ja Silja Linen aluksilla on tehostettu siivousta ja desinfiointia, ja lisäksi jokaisen matkustajan on ennen matkaa vahvistettava, että on terve ja oireeton.

”Jatkamme tiivistä yhteistyötä eri maiden viranomaisten kanssa ja seuraamme heidän ohjeitaan matkustajiemme hyvinvoinnin takaamiseksi. Olemme toimineet joustavasti tässä jatkuvasti muuttumassa pandemiatilanteessa ja haluamme aina varmistaa, että voimme tarjota kaikille matkustajille mukavia matkakokemuksia merellä”, kertoo Tallink Siljan kaupallinen johtaja Marco Palmu.

Yhdensuuntaisia reittimatkoja Turusta Tukholmaan ja päinvastoin on mahdollista edelleen varata, edellyttäen, että matkustaja on ennen matkaa varmistanut oikeuden matkustaa Suomen ja Ruotsin välillä. Suomen viranomaisten ohjeiden mukaisesti matkoja Ruotsista Suomeen voivat tällä hetkellä tehdä vain Suomeen palaavat suomalaiset, työmatkalaiset tai muusta välttämättömästä syystä matkustavat henkilöt.



Suomen Varustamot Ry:n tiedote 14.8.2020

Kasvomaskien käyttö laivamatkalla – varustamojen yhteinen suositus

Suomen Varustamot suosittelee maskien käyttöä laivamatkan aikana niissä tilanteissa, joissa riittävien turvavälien pitäminen ei ole mahdollista. Matkustajien kannattaa varautua käyttämään maskia tilanteesta riippuen esimerkiksi laivaannousun ja laivasta poistumisen yhteydessä, sekä muissa mahdollisissa tilanteissa, joissa turvavälien pitäminen on mahdotonta.

Matkustajia kehotetaan lisäksi pitämään suojamaski saatavilla matkan ajan, jotta mahdollisissa ruuhkissa matkustajat voivat ottaa maskin käyttöön. Kaikilla Suomesta lähtevillä laivoilla on myynnissä kertakäyttöisiä kasvomaskeja.


Kasvomaski on yksi keino ehkäistä koronavirustartuntojen leviämistä. Edelleen on tärkeintä, että sairaana tai oireilevana ei pidä matkustaa. Lisäksi on erittäin tärkeää noudattaa 1-2 metrin turvavälejä aina kun mahdollista, pestä käsiä, yskiä hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan sekä välttää kasvojen koskettelua.


Satamissa ja laivoilla on tehty merkittäviä toimia koronaviruksen leviämisen estämiseksi. On hyvä muistaa, että laivoilla on väljää ja matkustajilla on tilaa liikkua turvavälejä noudattaen. Laivoille ei oteta täyttä matkustajamäärää vaan matkustajamääriä on rajoitettu 75 % kapasiteetista. Matkustajia muistutetaan laivoilla ja satamissa säännöllisesti turvaväleistä ja käsihygieniasta ja matkustajilla on mahdollisuus pestä ja desinfioida käsiä.


Suomen Varustamot seuraa maskiohjeistuksessa kansallisia ja alueellisia suosituksia ja tarkentaa ohjeistusta tarvittaessa.

THL:n Suositus kasvomaskien käytöstä kansalaisille:
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/tarttuminen-ja-suojautuminen-koronavirus/suositus-kasvomaskien-kaytosta-kansalaisille.

 



Tallink Siljan tiedote 24.11.2020


Viron hallitus on linjannut, että tiistaista 24.11.2020 alkaen julkisissa sisätiloissa sekä joukkoliikenteessä on käytettävä kasvomaskia. Näin ollen myös Tallinkin Helsinki-Tallinna-reitin laivoilla on jatkossa aina käytettävä maskia laivan yleisissä tiloissa liikuttaessa.

Uusi tiukempi maskikäytäntö on voimassa 24.11.2020 alkaen Megastarilla, Starilla ja Victoria I:lla.

Maskia on käytettävä aina myös Tallinnan satamassa.

Tallink Silja suosittelee kasvomaskien käyttöä lisäksi muillakin reiteillä ja laivoilla sekä Suomen satamissa tilanteissa, joissa riittävien turvavälien pitämien ei ole mahdollista.

Kasvomaski on yksi keino ehkäistä koronavirustartuntojen leviämistä. Edelleen on tärkeintä, että sairaana tai oireilevana ei pidä matkustaa. Lisäksi on erittäin tärkeää noudattaa 1-2 metrin turvavälejä aina kun mahdollista, pestä käsiä, yskiä hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan sekä välttää kasvojen koskettelua.




Tallink Siljan tiedote 18.2.2021


Tallink Silja edellyttää ulkomailta Suomeen saapuvilta laivamatkustajilta negatiivista koronatestitodistusta 23.2.2021 lähtien.

Tallink Silja edellyttää Virosta ja Ruotsista Suomeen saapuvilta matkustajilta negatiivista koronatestitulosta 23.2.2021 alkaen THL:n suosituksen mukaisesti. Todistusta ei edellytetä risteilymatkustajilta, jotka eivät ole käyneet maissa toisessa maassa. 


Kaikilla Suomeen saapuvilla matkustajilla, mukaan lukien Suomen kansalaisilla, tulee olla laivaan noustessaan joko korkeintaan 72 tuntia vanha negatiivinen koronavirustestitulos tai lääkärintodistus viimeisen kuuden (6) kuukauden aikana sairastetusta koronaviruksesta. Todistusta ei edellytetä risteilymatkustajilta, jotka eivät ole käyneet maissa toisessa maassa. 


Lue koko tiedote tästä >



Tallink Siljan tiedote 15.3.2021


Tallinnan D-terminaaliin avataan maksullinen koronatestauspiste 16.3.2021.

Tallinkin matkustajien on mahdollista tehdä koronavirusantigeenitesti ennen laivamatkaa Confidon testauspisteellä Tallinnan D-terminaalissa 16.3.2021 alkaen. Negatiivinen koronatestitodistus on vaadittu Suomeen saapuvilta laivamatkustajilta helmikuun loppupuolelta alkaen, ja uusi testauspiste satamassa helpottaa koronatestitodistuksen saamista nopealla aikataululla. 


Sataman uusi testauspiste on avoin kaikille, mutta aika koronavirustestiin on varattava etukäteen. Pisteellä käytetään koronaviruksen antigeenitestiä eli niin sanottua pikatestiä, ja tuloksen saa puolessa tunnissa. Koronatestin hinta on 49 euroa.


”On hienoa, että Confidon testauspiste saadaan myös satamaan. Tämä helpottaa matkustusta Suomeen, sillä testausmahdollisuuksien puute on tuottanut haasteita matkustajillemme. Pyrimme tekemään kaikkemme, että matkustus olisi edelleen terveysturvallista, mutta silti mahdollisimman mukavaa ja vaivatonta”, kommentoi Tallink-konsernin Head of Customer Experience Age Vanajuur.

”Haluamme helpottaa laivamatkustusta ja tarjota testausmahdollisuutta myös satamassa. Tarjoamamme antigeenitesti on hyväksytty testimuoto Suomeen matkustettaessa ja testituloksen saa tarvittaessa jopa puolessa tunnissa. Testiin tulee varata aika etukäteen, jotta testituloksen ehtii saada ajoissa ennen matkaa ja jotta jonoja terminaalissa ei syntyisi. Haluamme myös muistuttaa testiin saapuvia käyttämään kasvomaskia”, sanoo Confidon testauspaikkakoordinaattori Liis Ader.


Tallinnan sataman D-terminaalin koronatestauspisteelle voi varata ajan osoitteessa: 
https://www.confido.ee/en/coronavirus-testing/coronavirus-antigen-testing-at-port-of-tallinn-d-terminal/


Testauspisteen aukioloajat maalis- ja huhtikuussa 2021:
ma-pe klo 6 – 21
la klo 6 – 18
su klo 9 – 21   




Tallink Silja tiedote 7.4.2021


Tallinkin Megastarilla ja Starilla mahdollisuus perjantaisin koronaviruspikatesteihin 9.4.2021 alkaen

Tallink tarjoaa yhteistyökumppani Farmatarin kanssa matkustajille maksullisia koronaviruspikatestejä Helsinki-Tallinna-reitin pikalaivoilla Megastarilla ja Starilla perjantaisin 9.4.2021 alkaen.

Antigeeni- ja vasta-ainetestit suorittaa terveydenhuollon ammattilaiset molemmilla laivoilla ja matkustajille annetaan virallinen testitulos sekä todistus. Antigeenitestin hinta on 39 euroa ja vasta-ainetestin (sormenpistokokeena) hinta 17 euroa todistuksineen.


Palvelu otetaan käyttöön onnistuneen Megastarin pilottikokeilun jälkeen osana yrityksen pyrkimystä tarjota stressitön matkustusvaihtoehto niille matkustajille, jotka matkustavat Suomesta Viroon viikonloppuna ja joiden on palattava Suomeen sunnuntaina tai maanantaina. Perjantaina tehdyn testituloksen ansiosta matkustajat voivat palata Suomeen 72 tunnin sisällä, eikä heidän tarvitse etsiä enää uutta testipaikkaa viikonloppuna.


”Megastarin pikatestien pilottikokeilu osoitti, että asiakkaamme kaipaavat ja käyttävät tällaista palvelua, joten otamme sen käyttöön laivoillamme jo nyt perjantaisin, vaikka matkustajamäärät ovat edelleen hyvin pienet. Tavoitteenamme on kuitenkin, että kun rajat avautuvat vähitellen ja työmatkaliikenne palaa, laajennamme palvelua useampiin päiviin”, sanoo Tallink-konsernin Head of Customer Experience Age Vanajuur.


”Farmatar on iloinen siitä, että voimme yhteistyössä pätevien terveydenhuollon ammattilaisten kanssa tarjota tämän palvelun matkustajille ja auttaa heitä matkustamaan mahdollisimman vaivattomasti. Käyttämämme antigeenitesti on SD Biosensorin pika-antigeenitesti SARS-Cov-2 ja tällä hetkellä ainoa paikallisten virolaisten laboratorioiden hyväksymä antigeenitesti. Vasta-ainetesti, jota käytämme, on Roche Diagnosticsin kehittämä SARS-CoV-2 Rapid IgG/IgM AB Test N40, joka osoittaa vasta-aineiden läsnäolon, mutta ei vasta-aineiden määrää. Koska matkustaminen jossain kohtaa palautuu, mutta negatiivisen testituloksen vaatimukset saattavat vielä olla voimassa jonkin aikaa, tämän palvelun tarjoaminen laivoilla tekee toivottavasti koko matkaprosessista hieman mukavamman", sanoo Farmatarin johtoryhmän jäsen Jaana Püttsepp.


Pikatesti on saatavilla Megastarilla perjantaisin 9.4.2021 alkaen klo 10.30 lähdöstä ja Starilla alkaen klo 7.30 lähdöstä pitkin päivää.