Päivitetty 7.4.2021 klo 12:56
Meneillään olevan pandemian
aiheuttamat liikkumisrajoitukset ovat edelleen varsin laajat koko maailmassa. Useiden maiden viranomaisten maahantulorajoitusmääräyksiä on voimassa edelleen.
Asiakkaittemme terveys ja turvallisuus on Matkapojat Oy:lle ensiarvoisen
tärkeää. Seuraamme tilanteen kehittymistä aktiivisesti UM:n sekä Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen THL:n kanssa ja toimimme annettujen ohjeistusten
mukaisesti.
Matkapojat Oy huolehtii jokaisesta
asiakkaastaan siten, että kontaktoimme henkilökohtaisesti kaikki ne
asiakkaamme, jotka ovat tehneet matkavarauksen peruutettaville lähdöille.
Mikäli alun perin varaamasi matka peruuntuu Covid-19 tautiepidemian aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi, niin voit aina valita varauksen arvoisen lahjakortin ja lähteä matkaan myöhemmin. Matkapojat Oy suosittelee asiakkailleen näissä tapauksissa ”Poikkeusajan lahjakorttia (Matkakuponkia)”, jonka voimassaoloaika on poikkeuksellisesti 24 kk. Poikkeusajan lahjakortti (Matkakuponki) on mahdollista vaihtaa rahaksi kahden kuukauden kuluessa sen voimassaoloajan päätyttyä, mikäli et ole hyödyntänyt sitä kahden vuoden aikana Matkapojat Oy:n tuottamaan matkaan. Lahjakortin saat nopeasti itsellesi ja on hyvä huomioida, että poikkeusajan lahjakortti (Matkakuponki) on asiakkaillemme turvallinen vaihtoehto myös siksi, sillä valtio on nykyisessä poikkeustilanteessa sitoutunut korvaamaan kyseisen summan, mikäli matkanjärjestäjä joutuu Covid–19 taudin aiheuttamien peruutusten vuoksi konkurssiin.
Matkan peruuntuessa voit vaihtoehtoisesti valita matkustusajankohdan siirron myöhempään lähtöpäivään, jos kyseiselle matkalle on tarjolla
lisälähtöjä tai vaihtaa peruuntuneen matkan arvosta toiseen matkaan.
Valitessasi poikkeusajan lahjakortin (Matkakupongin) tai matkan
ajankohdan siirron sijasta matkan hinnan takaisinmaksun, pyydämme malttia,
jotta ehdimme selvittämään tilanteen eri palveluntuottajien kanssa ja saamaan
jo eteenpäin maksamanne matkaasi koskevat maksusuoritukset takaisin heiltä. Pyydämme
myös huomioimaan, että maksusuoritusten palauttamisessa on edelleen ruuhkaa ja maksupalautusten
suorittamiseen menee tässä äärimmäisen poikkeuksellisessa tilanteessa
huomattavasti normaalia pidempi aika.
Alla olevista linkeistä löydät viimeisimmät tiedot koronaviruksesta, matkustussuosituksista sekä maahantulorajoituksista.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Korona-pandemiasta johtuen palvelemme
maanantaista 16.3.2020 lähtien vain puhelimitse ma-pe 8-16 numerossa 010
2323 200 sekä verkkosivuston avulla. Mikäli sinulla on matkaasi koskevaa akuuttia asiaa em. palveluaikojen ulkopuolella, olethan yhteydessä Matkapojat Oyn päivystysnumeroon, jonka löydät matkavarauksesi liitteestä. Kiitämme ymmärryksestä.
Turvallisuus on Matkapojille ykkösasia ja yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa pyrimme tekemään matkustamisen puitteet mahdollisimman turvallisiksi. Niin laivoilla, hotelleissa kuin kotimaan liityntäkuljetuksissakin on tehty lukuisia toimenpiteitä entistä turvallisemman ja väljemmän matkustamisen
mahdollistamiseksi. Näistä toimepiteistä olemme tiedottaneet mm. matkantuotteiden infosivuilla.
Pyydämme ystävällisesti jokaista matkustajaa myös muistamaan oman
vastuun arjen tärkeiden turvaohjeden noudattamisessa. Näitä ovat mm.
jatkuva hyvä käsihygienia, turvavälit muihin ihmisiin, kulloinkin voimassaolevien maskisuositusten noudattaminen ja vain terveenä
kotoa poistuminen. Jokaisen tahon toimiessa vastuullisesti, luomme
turvallisuutta matkustamiseen, olipa määränpää sitten lähellä tai
kaukana. Tervetuloa Matkapoikien matkaan!
Tallink
Silja myy 7.8.2020 alkaen toistaiseksi lippuja Baltic Princessin
risteilyille vain Suomesta. Risteilylle Baltic Princessillä ei siis
toistaiseksi ole mahdollista lähteä Tukholmasta. Päätös väliaikaisiin
muutoksiin lipunmyynnissä Turku–Tukholma-reitillä perustuu
koronaviruksen aiheuttamiin edelleen jatkuviin matkustusrajoituksiin
Suomen ja Ruotsin välillä. Lue koko tiedote täältä >>
Muutokset
Baltic Princessin 23h-risteilyn ja Saaristoristeilyn lipunmyynnissä
ovat voimassa ainakin siihen asti, kunnes matkustusrajoitukset Suomen ja
Ruotsin välillä helpottuvat.
Lisäksi yhtiö on
päättänyt jatkaa lippujen myymistä enintään 75 %:lle laivojen
kokonaiskapasiteetista, jotta turvavälit laivalla on helpompi säilyttää.
Kaikilla Tallinkin ja Silja Linen aluksilla on tehostettu siivousta ja
desinfiointia, ja lisäksi jokaisen matkustajan on ennen matkaa
vahvistettava, että on terve ja oireeton.
”Jatkamme
tiivistä yhteistyötä eri maiden viranomaisten kanssa ja seuraamme heidän
ohjeitaan matkustajiemme hyvinvoinnin takaamiseksi. Olemme toimineet
joustavasti tässä jatkuvasti muuttumassa pandemiatilanteessa ja haluamme
aina varmistaa, että voimme tarjota kaikille matkustajille mukavia
matkakokemuksia merellä”, kertoo Tallink Siljan kaupallinen
johtaja Marco Palmu.
Yhdensuuntaisia reittimatkoja Turusta Tukholmaan ja päinvastoin on mahdollista edelleen varata, edellyttäen, että matkustaja on ennen matkaa varmistanut oikeuden matkustaa Suomen ja Ruotsin välillä. Suomen viranomaisten ohjeiden mukaisesti matkoja Ruotsista Suomeen voivat tällä hetkellä tehdä vain Suomeen palaavat suomalaiset, työmatkalaiset tai muusta välttämättömästä syystä matkustavat henkilöt.
Suomen Varustamot suosittelee maskien käyttöä laivamatkan
aikana niissä tilanteissa, joissa riittävien turvavälien pitäminen ei
ole mahdollista. Matkustajien kannattaa varautua käyttämään maskia
tilanteesta riippuen esimerkiksi laivaannousun ja laivasta poistumisen
yhteydessä, sekä muissa mahdollisissa tilanteissa, joissa turvavälien
pitäminen on mahdotonta.
Matkustajia kehotetaan lisäksi pitämään suojamaski saatavilla matkan ajan, jotta mahdollisissa ruuhkissa matkustajat voivat ottaa maskin käyttöön. Kaikilla Suomesta lähtevillä laivoilla on myynnissä kertakäyttöisiä kasvomaskeja.
Kasvomaski on yksi keino ehkäistä koronavirustartuntojen leviämistä.
Edelleen on tärkeintä, että sairaana tai oireilevana ei pidä matkustaa.
Lisäksi on erittäin tärkeää noudattaa 1-2 metrin turvavälejä aina kun
mahdollista, pestä käsiä, yskiä hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan
sekä välttää kasvojen koskettelua.
Satamissa ja laivoilla on tehty merkittäviä toimia koronaviruksen
leviämisen estämiseksi. On hyvä muistaa, että laivoilla on väljää ja
matkustajilla on tilaa liikkua turvavälejä noudattaen. Laivoille ei
oteta täyttä matkustajamäärää vaan matkustajamääriä on rajoitettu 75 %
kapasiteetista. Matkustajia muistutetaan laivoilla ja satamissa
säännöllisesti turvaväleistä ja käsihygieniasta ja matkustajilla on
mahdollisuus pestä ja desinfioida käsiä.
Suomen Varustamot seuraa maskiohjeistuksessa kansallisia ja alueellisia suosituksia ja tarkentaa ohjeistusta tarvittaessa.
THL:n Suositus kasvomaskien käytöstä kansalaisille:
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/tarttuminen-ja-suojautuminen-koronavirus/suositus-kasvomaskien-kaytosta-kansalaisille.
Viron hallitus on linjannut, että tiistaista 24.11.2020
alkaen julkisissa sisätiloissa sekä joukkoliikenteessä on käytettävä
kasvomaskia. Näin ollen myös Tallinkin Helsinki-Tallinna-reitin laivoilla
on jatkossa aina käytettävä maskia laivan yleisissä tiloissa liikuttaessa.
Uusi tiukempi maskikäytäntö on voimassa 24.11.2020 alkaen Megastarilla,
Starilla ja Victoria I:lla.
Maskia
on käytettävä aina myös Tallinnan satamassa.
Tallink Silja suosittelee kasvomaskien käyttöä lisäksi muillakin reiteillä ja
laivoilla sekä Suomen satamissa tilanteissa, joissa
riittävien turvavälien pitämien ei ole mahdollista.
Kasvomaski on yksi keino ehkäistä koronavirustartuntojen leviämistä. Edelleen
on tärkeintä, että sairaana tai oireilevana ei pidä matkustaa. Lisäksi
on erittäin tärkeää noudattaa 1-2 metrin turvavälejä aina kun mahdollista,
pestä käsiä, yskiä hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan sekä
välttää kasvojen koskettelua.
Tallink
Silja edellyttää Virosta ja Ruotsista Suomeen saapuvilta matkustajilta
negatiivista koronatestitulosta 23.2.2021 alkaen THL:n suosituksen
mukaisesti. Todistusta ei edellytetä risteilymatkustajilta, jotka eivät
ole käyneet maissa toisessa maassa.
Kaikilla
Suomeen saapuvilla matkustajilla, mukaan lukien Suomen kansalaisilla,
tulee olla laivaan noustessaan joko korkeintaan 72 tuntia vanha
negatiivinen koronavirustestitulos tai lääkärintodistus viimeisen kuuden
(6) kuukauden aikana sairastetusta koronaviruksesta. Todistusta ei edellytetä risteilymatkustajilta, jotka eivät ole käyneet maissa toisessa maassa.
Tallinkin matkustajien on mahdollista tehdä koronavirusantigeenitesti ennen laivamatkaa Confidon testauspisteellä Tallinnan D-terminaalissa 16.3.2021 alkaen. Negatiivinen koronatestitodistus on vaadittu Suomeen saapuvilta laivamatkustajilta helmikuun loppupuolelta alkaen, ja uusi testauspiste satamassa helpottaa koronatestitodistuksen saamista nopealla aikataululla.
Sataman uusi testauspiste on avoin kaikille, mutta aika koronavirustestiin on varattava etukäteen. Pisteellä käytetään koronaviruksen antigeenitestiä eli niin sanottua pikatestiä, ja tuloksen saa puolessa tunnissa. Koronatestin hinta on 49 euroa.
”On hienoa, että Confidon testauspiste saadaan myös satamaan. Tämä helpottaa matkustusta Suomeen, sillä testausmahdollisuuksien puute on tuottanut haasteita matkustajillemme. Pyrimme tekemään kaikkemme, että matkustus olisi edelleen terveysturvallista, mutta silti mahdollisimman mukavaa ja vaivatonta”, kommentoi Tallink-konsernin Head of Customer Experience Age Vanajuur.
”Haluamme helpottaa laivamatkustusta ja tarjota testausmahdollisuutta myös satamassa. Tarjoamamme antigeenitesti on hyväksytty testimuoto Suomeen matkustettaessa ja testituloksen saa tarvittaessa jopa puolessa tunnissa. Testiin tulee varata aika etukäteen, jotta testituloksen ehtii saada ajoissa ennen matkaa ja jotta jonoja terminaalissa ei syntyisi. Haluamme myös muistuttaa testiin saapuvia käyttämään kasvomaskia”, sanoo Confidon testauspaikkakoordinaattori Liis Ader.
Tallinnan sataman D-terminaalin koronatestauspisteelle voi varata ajan osoitteessa:
https://www.confido.ee/en/coronavirus-testing/coronavirus-antigen-testing-at-port-of-tallinn-d-terminal/
Testauspisteen aukioloajat maalis- ja huhtikuussa 2021:
ma-pe klo 6 – 21
la klo 6 – 18
su klo 9 – 21
Tallink tarjoaa yhteistyökumppani Farmatarin kanssa matkustajille maksullisia koronaviruspikatestejä Helsinki-Tallinna-reitin pikalaivoilla Megastarilla ja Starilla perjantaisin 9.4.2021 alkaen.
Antigeeni- ja vasta-ainetestit suorittaa terveydenhuollon ammattilaiset molemmilla laivoilla ja matkustajille annetaan virallinen testitulos sekä todistus. Antigeenitestin hinta on 39 euroa ja vasta-ainetestin (sormenpistokokeena) hinta 17 euroa todistuksineen.
Palvelu
otetaan käyttöön onnistuneen Megastarin pilottikokeilun jälkeen osana yrityksen
pyrkimystä tarjota stressitön matkustusvaihtoehto niille matkustajille, jotka
matkustavat Suomesta Viroon viikonloppuna ja joiden on palattava Suomeen
sunnuntaina tai maanantaina. Perjantaina tehdyn testituloksen ansiosta matkustajat
voivat palata Suomeen 72 tunnin sisällä, eikä heidän tarvitse etsiä enää uutta
testipaikkaa viikonloppuna.
”Megastarin
pikatestien pilottikokeilu osoitti, että asiakkaamme kaipaavat ja käyttävät
tällaista palvelua, joten otamme sen käyttöön laivoillamme jo nyt perjantaisin,
vaikka matkustajamäärät ovat edelleen hyvin pienet. Tavoitteenamme on
kuitenkin, että kun rajat avautuvat vähitellen ja työmatkaliikenne palaa,
laajennamme palvelua useampiin päiviin”, sanoo Tallink-konsernin Head of Customer
Experience Age Vanajuur.
”Farmatar on iloinen siitä, että voimme yhteistyössä pätevien terveydenhuollon ammattilaisten kanssa tarjota tämän palvelun matkustajille ja auttaa heitä matkustamaan mahdollisimman vaivattomasti. Käyttämämme antigeenitesti on SD Biosensorin pika-antigeenitesti SARS-Cov-2 ja tällä hetkellä ainoa paikallisten virolaisten laboratorioiden hyväksymä antigeenitesti. Vasta-ainetesti, jota käytämme, on Roche Diagnosticsin kehittämä SARS-CoV-2 Rapid IgG/IgM AB Test N40, joka osoittaa vasta-aineiden läsnäolon, mutta ei vasta-aineiden määrää. Koska matkustaminen jossain kohtaa palautuu, mutta negatiivisen testituloksen vaatimukset saattavat vielä olla voimassa jonkin aikaa, tämän palvelun tarjoaminen laivoilla tekee toivottavasti koko matkaprosessista hieman mukavamman", sanoo Farmatarin johtoryhmän jäsen Jaana Püttsepp.